Algemeen

De routes komen in 4 verschillende vormen beschikbaar, waarvan 1 papieren versie voor de oude vertrouwde route-rol en de overige 3 voor Garmin GPS toestellen alsmede de TomTom 40~550 serie in een “.gpx”-bestand.

  • De papieren versie wordt dagelijks uitgereikt, d.w.z. op de eerste dag bij de start  en ‘s-avonds na het diner. Ook voor het eerst is deze versie beschikbaar via deze site. Wel zelf printen…
  • In de brief die een aantal weken voor vertrek wordt ontvangen staat het benodigde wachtwoord om de routes te kunnen downloaden vanaf deze site.
  • Op verzoek zijn de routes ook verkrijgbaar via het in de brief vermelde emailadres. Geef bij die laatste optie ook even aan voor welk toestel de routes bestemd zijn, zodat alleen het juiste exemplaar als gpx bestand wordt terug gemaild i.p.v. de complete set in een zip-file.

GPS routes

Een aantal weken voor de start van een evenement komen de routes hier voor download beschikbaar. Deze routes zijn allemaal minimaal 2x nagereden en door de “Redactie” gecontroleerd, indien nodig ook gecorrigeerd en vervolgens gedupliceerd voor de verschillende systemen.

Er zijn 3 verschillende versies beschikbaar en de keuze voor welke versie is afhankelijk van het aanwezige kaartmateriaal in de GPS. De routes zijn vervaardigd in het meest recente materiaal, te weten City Navigator NT (kortweg CN NT) en City Navigator NTU (CN NTU). Controleer de eigen kaartversie in je toestel en heb je een afwijkende kaartversie in je GPS geladen, maak dan gebruik van downloadmogelijkheid nummer 3, de tracks, om de routes in je apparaat te krijgen. Een handleiding tracks importeren/converteren voor de meest gangbare GPS apparaten is hier op te halen. Twijfel je ook of je de NT of NTU versie moet hebben, of toch maar de sporen, check de tabel hier onder.

Bij vrij grote bestanden zijn deze ook, zoals dat heet “gecomprimeerd of gezipt” en dan moeten ze voor gebruik weer ge-unzipt worden. Dat kan vrij eenvoudig met behulp van Verkenner of het gratis pakket 7-zip. Met behulp van de Verkenner, Mapsource (NT versies) of  BaseCamp (NT/NTU-versies) zijn er diverse methodes om deze bestanden eenvoudig in het toestel te laden.

Let op!

Ik krijg soms de klacht dat de routes op het ene toestel toch afwijken van andere GPSsen en als je dat verder navraagt, dan blijkt het meestal te gaan over een afwijkende kaartversie. Want ja, een kaart CN2020.10 of CN2020.20, dat scheelt toch niet zo veel? Nou, toch wel, want omdat de kaartversie, opgeslagen in het bestand, afwijkt van die in het GPS toestel, zal de route altijd worden herberekend. En dan is het echt een beetje anders als bedoelt. Gebruik dan gewoon de tracks/sporen om de route in het toestel te berekenen. Dat werkt wèl!

De 3 versies zijn:

1) Gemaakt in CN NT voor de Zumo’s 210, 220, 500, 550, 660 alsmede systemen als Montana, Streetpilots, GPSmap 276(Cx)/278 en de BMW Navigator IV of BMW Navigator Adventure.

2) Gemaakt in CN NTU voor de Zumo’s 340, 345, 346, 350, 390, 395, 396, 590, 595, XT en BMW Navigator V, VI of BMW Navigator Street

3) Tracks  (ook “spoor” genoemd), voor vrijwel alle genoemde Garmin GPSsen (behalve de Zumo’s 210 en 220) en voor TomTom Rider 40/42/400/410/420/450 of 550.(=spoor).

 


Hou er rekening mee:

  1. dat het best even kan duren voordat de routes/tracks zijn ingeladen in je GPS. Vergeet eventueel niet om bij de oudere systemen (genoemd bij de NT-versie) de meegezonden waypoints ook te importeren zodat deze bij het naderen ook zichtbaar worden op het scherm. Daarnaast zijn de waypoints tevens te gebruiken voor een directe route naar het hotel, indien nodig.
  2. het apparaat zich af en toe “verslikt”als alle routes, na het verzenden naar je GPS, tegelijkertijd worden geïmporteerd. Bij een Zumo 550 krijg je dan soms een lege regel bij “Routes” en die moet je dan echt even wissen. Mijn advies bij de oudere systemen: hooguit 2 routes tegelijk importeren.
  3. dat bij sommige (oudere) Garmin systemen het apparaat toch gaat herberekenen als je terug rijdt op je route, ook al heb je dat automatisch herberekenen uitgezet. En dat laatste moet je sowieso doen als je een route gaat rijden die gebaseerd is op een geconverteerd track. Dit “herberekenen” kan je namelijk ook overkomen bij het rijden in het geaccidenteerd terrein bijvoorbeeld als je met haarspeldbochten omhoog of omlaag rijdt ook al staat herberekenen uit! Door het herberekenen ontstaat er een nieuwe route die, door het ontbreken van de gebruikelijke viapunten in een track, rechtstreeks naar het eindpunt gaat. En als je die route gaat volgen, dan kan de toer wel eens snel afgelopen zijn. De remedie is eigenlijk gewoon even de huidige route stoppen en vervolgens opnieuw inladen maar doe dat wel als je nog op de route bent.

 

Aandachtspunten